CO2-uitstoot luchtvaart vlakte al voor coronacrisis af

In 2019 is de CO2-uitstoot van de vluchten binnen Europa (ETS luchtvaart) met 1% gestegen. Daarmee stijgt de uitstoot aanzienlijk minder hard dan in voorgaande jaren. De uitstoot steeg tussen 2013 en 2018 gemiddeld met 5% per jaar. Dat blijkt uit cijfers van de Nederlandse Emissieautoriteit en de Europese Commissie.

Impact van het coronavirus

De groei in het aantal passagiers en vluchten heeft er de afgelopen jaren voor gezorgd dat de luchtvaarsector en ook de CO2-uitstoot steeds is toegenomen. De maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan lijken hier in ieder geval voor 2020 verandering in te gaan brengen.

Volgens cijfers van Eurocontrol was het aantal vluchten boven Europa in april 90% lager dan in dezelfde maand vorig jaar. De extreme daling in het aantal vluchten heeft uiteraard invloed op de CO2-uitstoot. In 2019 was de totale uitstoot van de Luchtvaartsector binnen het emissiehandelssysteem (ETS) nog iets meer dan 68 miljoen ton CO2 en daarmee 4,5% van de totale uitstoot binnen het ETS. Marktanalisten voorspellen dat de daling in het aantal vluchten in maart en april al gezorgd heeft voor 7 miljoen ton minder CO2‑uitstoot. Daarmee zou de uitstoot in 2020 al meer dan 10% lager uitvallen dan in 2019. Hoe langer luchtvaartmaatschappijen wegens het coronavirus niet kunnen vliegen binnen Europa, hoe groter deze daling in CO2-uitstoot zal zijn.

Europese emissiehandelssysteem (EU ETS)

De luchtvaartsector moet voor iedere uitgestoten ton CO2 een emissierecht inleveren. Meer dan de helft van deze emissierechten ontvangt de sector gratis. Sinds 2013 moet de luchtvaartsector ieder jaar emissierechten bijkopen om er voldoende in te kunnen leveren. Hierdoor krijgt CO2-uitstoot een prijs en wordt het aantrekkelijker voor maatschappijen om te investeren in schoner vliegen, biobrandstof en een hogere efficiëntie.

Twee vliegtuigen hoog in de lucht die in tegengestelde richting vliegen
Beeld: ©NEa