6,6% CO2-reductie 2023 resultaat van inzet vloeibare en gasvormige biobrandstoffen
De Nederlandse Emissieautoriteit (NEa) publiceert jaarlijks een aantal verschillende rapportages over de gegevens die de inboekers in het Register Energie voor Vervoer (REV) registreren. De Rapportage per inboeker 2023 geeft inzicht in de aard, herkomst, duurzaamheidsaspecten en bestemming van de leveringen vloeibare en gasvormige biobrandstoffen per individuele inboeker in 2023.
Verplichtingen 2023
In 2023 was het nationale verplichte aandeel hernieuwbare energie voor vervoer in Nederland 18,9% van het totaal aan brandstofleveringen aan de Nederlandse vervoersector.
In totaal voerden 33 inboekers hun leveringen vloeibare en gasvormige biobrandstoffen op in het REV. Zij namen gezamenlijk 95,5% van het aandeel geleverde hernieuwbare energie voor hun rekening. Daarnaast moest ook een CO2-reductie in de keten van 6% worden behaald. Aan beide verplichtingen werd voldaan.
Bijdrage aan CO2-reductie
In het REV mogen alleen biobrandstoffen worden in geboekt, met een CO2-ketenemissie die tenminste 50% lager is dan de Europese referentiewaarde voor de fossiele variant. In 2023 leverden inboekers biobrandstoffen waarvan de CO2-ketenemissie gemiddeld minstens 70% lager ligt dan deze referentiewaarde.
De inzet van vloeibare en gasvormige biobrandstoffen leverde de belangrijkste bijdrage aan de gerealiseerde CO2- reductie van 6,6%.
De Rapportage per inboeker 2023 laat zien welke bedrijven door de levering van deze biobrandstoffen hier aan hebben bijgedragen.
Andere resultaten en trends
Meer informatie over trends, resultaten en kenmerken leest u in de eerder gepubliceerde:
- Rapportage hernieuwbare Energie voor Vervoer in Nederland 2023;
- De visuele weergave van dat rapport.
Achtergrond
Op grond van Europese richtlijnen zijn EU-lidstaten verplicht om het aandeel hernieuwbare energie in vervoer te verhogen en de broeikasgasuitstoot van transportbrandstoffen te verminderen.
In Nederland geeft de NEa uitvoering aan deze doelstellingen met behulp van een marktmechanisme. Bedrijven die hernieuwbare energie leveren aan vervoer kunnen, kunnen die leveringen inboeken in het REV en creëren daarmee hernieuwbare brandstofeenheden (HBE’s).