De emissiecijfers van bedrijven die vallen onder het nieuwe Europese emissiehandelssysteem voor wegvervoer, gebouwen en andere sectoren (EU ETS-2) zijn gepubliceerd. Deze cijfers geven een beeld van de CO₂-uitstoot in 2024 door het gebruik van geleverde brandstoffen. Deze cijfers zijn nog niet gecontroleerd door een verificateur.
Emissiecijfers
De emissiecijfers geven een overzicht van alle emissies in 2024, zoals gerapporteerd door brandstofleveranciers. Deze gegevens zijn eind april 2025 bij de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa) ingediend via een historisch emissieverslag.
Het historisch emissieverslag markeert een cruciale stap in de voorbereidende fase van EU ETS-2, dat in 2027 volledig operationeel zal zijn. De gerapporteerde emissies vormen de basis voor het bepalen van het totale emissieplafond voor 2028, oftewel de 'cap', die de maximale jaarlijkse hoeveelheid CO₂-uitstoot en de beschikbare EU ETS-2-emissierechten bepaalt.
Nauwkeurigheid van cruciaal belang
Het nauwkeurig rapporteren van de uitstoot is van groot belang. Vanaf het rapportagejaar 2028 moeten bedrijven die onder EU ETS-2 vallen jaarlijks emissierechten inleveren op basis van hun daadwerkelijke CO₂-uitstoot in het voorgaande jaar. Een nauwkeurige rapportage voorkomt dat bedrijven onnodig teveel of te weinig rechten inleveren en daarmee het risico op eventuele sancties.
EU ETS-2 in het kort
EU ETS-2 is een uitbreiding van het bestaande Europese emissiehandelssysteem (EU ETS) en richt zich op de uitstoot door het gebruik van fossiele brandstoffen in gebouwen, voertuigen en andere sectoren. Vanaf 2028 zullen brandstofleveranciers jaarlijks emissierechten moeten inleveren gebaseerd op de geleverde hoeveelheid brandstof en de bijbehorende CO₂-uitstoot.
Voor meer informatie over EU ETS-2, de rapportageverplichtingen of het Emissiehandelsportaal (EHP2), kunt u terecht op de ETS-2-pagina van de Nederlandse Emissieautoriteit.