Brandstofleveranciers die luchtvaartbrandstof of waterstof voor de luchtvaart aan een Unieluchthaven leveren, vallen onder de verplichtingen van ReFuelEU Luchtvaart. Zij moeten voldoen aan een bijmengverplichting en rapportageverplichting.
De definitie van brandstofleverancier is overgenomen uit de Richtlijn hernieuwbare energie (RED). Dit betekent dat de verplichting in principe ligt bij de partij die de brandstof uitslaat tot verbruik. Op Schiphol zou dit AFS zijn. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) onderkent dat dit lastig is voor een partij die optreedt als brandstofafhandelaar. Het ministerie heeft dan ook het voornemen om in plaats daarvan alle deelnemers aan AFS als ReFuel brandstofleverancier aan te wijzen.
Brandstofleveranciers worden toegewezen aan de lidstaat waarin zij hun hoofdvestiging hebben, of waarin zij in 2023 de meeste luchtvaartbrandstoffen hebben geleverd. De Europese Commissie publiceert jaarlijks een lijst van luchtvaartbrandstofleveranciers per lidstaat. Brandstofleveranciers die aan Nederland zijn toegewezen, zijn in 2023 door het ministerie van IenW via een brief geïnformeerd over hun verplichtingen.
Bijmengverplichting
De luchtvaartbrandstofleveranciers die onder de ReFuelEU-verplichting vallen, moeten een oplopend percentage van hun leveringen van luchtvaartbrandstoffen bijmengen met duurzame luchtvaartbrandstoffen (sustainable aviation fuels; SAF). Dit percentage start met 2% in 2025 en loopt op tot 70% in 2050. Tot en met 2034 mag worden voldaan via een gemiddelde bijmenging in de EU. Daarna geldt de verplichting per Unieluchthaven.
Oplopend aandeel SAF
bijmengverplichting 2025 - 2050
Subverplichting synthetische luchtvaartbrandstoffen
Vanaf 2030 moet een deel van het verplichte percentage worden ingevuld met synthetische luchtvaartbrandstoffen (hernieuwbare brandstoffen van niet-biologische oorsprong; RFNBO’s). Deze subverplichting loopt ook op in de loop van de jaren tot 35% in 2050.
In bijlage 1 van de verordening is de hoogte van de subverplichting synthetische luchtvaartbrandstoffen te vinden per jaar.
Rapportageverplichting
De brandstofleveranciers die onder de verplichting vallen moeten elk jaar vóór 15 februari rapporteren over de geleverde brandstofvolumes en de (duurzaamheids)kenmerken van de SAF per Unieluchthaven.
Het rapporteren gebeurt in de Uniedatabank voor biobrandstoffen (UDB).
Beeld: NEa
De inhoud van de rapportageverplichting staat in Artikel 10 van de verordening:
- De hoeveelheid geleverde luchtvaartbrandstof per Unieluchthaven;
- De hoeveelheid geleverde SAF per type per Unieluchthaven;
- Het omzettingsproces, kenmerken en oorsprong van de voor productie gebruikte grondstoffen en de levenscyclusemissies van elk type SAF;
- Het gehalte aan aromaten en naftalenen in volumeprocenten en het massapercentage zwavel en de testmethode per batch;
- De energie-inhoud van conventionele luchtvaartbrandstof en SAF voor elk type brandstof.