De ReFuelEU Luchtvaart verordening verplicht luchtvaartexploitanten die vertrekken vanaf Unieluchthavens om de hoeveelheid vliegtuigbrandstof te tanken die nodig is om de vlucht uit te voeren. De verplichting stelt dat dit voor vertrekkende vluchten 90% van de jaarlijks hoeveelheid benodigde brandstof is. Deze verplichting is ingevoerd om emissies door extra gewicht als gevolg van tankering te voorkomen. Tankering houdt in dat luchtvaartexploitanten meer brandstof meenemen dan noodzakelijk voor een vlucht om kosten te besparen, wat leidt tot extra gewicht en hogere emissies.
Rapportageverplichting
De tankverplichting bestaat uit een rapportageverplichting, waarbij luchtvaartexploitanten jaarlijks rapporteren over de benodigde en daadwerkelijk getankte brandstofvolumes. De rapportagedeadline voor luchtvaartexploitanten is gelijk aan die van het EU ETS, jaarlijks vóór 31 maart.
In de vereiste rapportage moeten ook de duurzaamheidskenmerken van gekochte 'in aanmerking komende duurzame luchtvaartbrandstoffen’ opgenomen worden met een verklaring dat er niet dubbel geclaimd is in meerdere schema’s (EU ETS, CH ETS, CORSIA enz.).
Vanwege de internationale doelgroep vindt u meer informatie over de tankverplichting op onze Engelstalige website.