Subdoel RFNBO's in vervoer

Het nieuwe systeem van de brandstoftransitieverplichting  introduceert ook een verplichting voor de brandstofleveranciers om emissiereductie te behalen door de inzet van van hernieuwbare waterstof en op hernieuwbare waterstof gebaseerde brandstoffen (vloeibare RFNBO's).

Omdat het proces van wet- en regelgeving nog loopt, is de informatie op deze pagina niet definitief. Dit betekent dat de regelgeving die straks inwerking treedt kan afwijken van de informatie op deze pagina’s. De huidige webpagina's zijn gebaseerd op de informatie zoals die bij de NEa bekend is. De NEa probeert deze informatie zo actueel mogelijk te houden.

Uitleg subdoel RFNBO's

Er komt een subdoelstelling voor de inzet van op hernieuwbare waterstof gebaseerde brandstoffen. Dit is om te voldoen aan de Europese minimum inzet voor RFNBO’s (hernieuwbare brandstoffen van niet-biologische oorsprong) in vervoer.  
Hiervoor komt er naast de bestaande eenheden als geavanceerd, conventioneel, IXb en overig ook een eenheid beschikbaar speciaal voor de inzet van RFNBO's: ERE-R.

De RFNBO subdoelstelling neemt elk jaar toe. De hoogte ervan verschilt per sector. Onderstaande figuur geeft weer hoe hoog de CO2 ketenemissiereductie van de geleverde brandstoffen moet zijn door van de inzet van RFNBO's.

2026 2027 2028 2029 2030 opmerking
sector land 0,05% 0,06% 0,36% 0,77% 1,07% Inzet ERE-R uit andere sectoren niet mogelijk. Inzet van RARE's mogelijk.
sector binnenvaart 0,02% 0,04% 0,09% 0,17% 0,34% Inzet ERE-R uit andere sectoren mogelijk.
Inzet van RARE's mogelijk.           
sector zeevaart - 0,02% 0,08% 0,16% 0,32% Inzet ERE-R uit andere sectoren mogelijk. Inzet van RARE's mogelijk.

Hoe kan ik voldoen aan de RFNBO subdoelstelling?

Bedrijven met een verplichting moeten jaarlijks voldoende ERE-R op rekening hebben staan om te kunnen voldoen aan de subdoelstelling. ERE-R onstaat door het inboeken van leveringen hernieuwbare waterstof e/o leveringen van vloeibare RFNBO's aan vervoer.

  • Voor de RFNBO subdoelstelling sector land mogen géén ERE's worden ingezet die zijn ontstaan door leveringen in een andere sector.
  • Voor de RFNBO subdoelstelling sector zee- en binnenvaart mogen wel ERE's worden ingezet die zijn ontstaan door leveringen in een andere sector.

Naast ERE-R mogen ook zogenaamde Raffinage-reductie-eenheden (RARE's) worden ingezet om aan de subdoelstelling te voldoen. RARE's onstaan door de inzet van hernieuwbare waterstof in rafinaderijen. RARE's kunnen enkel gebruikt worden om aan de subdoelstelling te voldoen. Het is niet mogelijk om meer RARE's in te zetten dan nodig voor de subdoelstelling. Voor ERE-R geldt deze beperking niet: deze kunnen ook gebruikt worden voor het de totale doelstelling.

Een bedrijf met een verplichting moet zelf de afweging maken of het hernieuwbare waterstof e/o leveringen vloeibare RFNBO's gaat inboeken om zo ERE-R te verkrijgen, of door hoeveelheden ERE-R of RARE te kopen van anderen.