Het EU ETS Zeevaart (European Union Emissions Trading System for maritime transport) is onderdeel van het Europese emissiehandelssysteem. Het doel is het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen door de internationale scheepvaart. Deze sector is verantwoordelijk voor ongeveer 3% van de wereldwijde uitstoot.
Eerste jaar EU ETS Zeevaart: Nederland en Europa boeken sterk resultaat
In 2025 moesten scheepvaartmaatschappijen die onder Nederlands toezicht vallen voor het eerst betalen voor hun gerapporteerde CO2-uitstoot in 2024. Dit deden zij in het kader van het Europese emissiehandelssysteem (EU ETS). Lees hier het hele nieuwsbericht.
In december 2022 is besloten dat ook de sector zeescheepvaart onder het bestaande Europese emissiehandelssysteem (EU ETS) valt. Sinds 1 januari 2024 moeten grote zeeschepen deelnemen. Net als in andere sectoren hebben zeevaartbedrijven de keuze:
- betalen voor het recht om CO2 uit te stoten òf
- CO2 reduceren door te investeren in schonere scheepvaart.
Hoe werkt het?
Zeevaartbedrijven moeten de uitstoot van hun schepen monitoren en rapporteren volgens vastgestelde Europese regels. Voor de gerapporteerde emissies moeten zij emissierechten (emission allowances) inleveren. Het aantal beschikbare emissierechten wordt ieder jaar kleiner. Hierdoor stijgt de prijs, wat bedrijven stimuleert om minder fossiele brandstoffen te gebruiken en te investeren in duurzame alternatieven.
De Nederlandse Emissieautoriteit (NEa) voert het EU ETS Zeevaart uit in Nederland. Ook houdt de NEa toezicht of zeevaartbedrijven hun emissies correct monitoren, rapporteren en de juiste hoeveelheid emissierechten inleveren.
Vanwege de internationale doelgroep is de meest actuele informatie over EU ETS Zeevaart te vinden op onze Engelstalige website.
