De Nederlandse Emissieautoriteit (NEa) is een onafhankelijke autoriteit die toeziet op een eerlijke en effectieve toepassing van marktinstrumenten voor klimaat en energie. Wij zorgen dat de regels rondom emissiehandel, hernieuwbare energie en CO₂-beprijzing niet alleen op papier bestaan, maar ook in de praktijk werken.
Ontstaan en geschiedenis
De NEa is op 1 januari 2005 opgericht door het toenmalige ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu (VROM). Onze eerste taak was het onafhankelijk toezicht houden op de emissiehandel, zowel voor koolstofdioxide (CO₂) als stikstofoxiden (NOx). Sinds 2013 richten we ons volledig op het beperken van CO₂-uitstoot, nadat werd de NOx-emissiehandel werd beëindigd.
Groei van verantwoordelijkheden
Door de jaren heen zijn onze taken steeds meer verder uitgebreid:
Sinds 2011 – uitvoering van wet- en regelgeving voor hernieuwbare energie in vervoer en toezicht op luchtverontreiniging door brandstoffen.
Sinds 2018 – toezichthouder op de duurzaamheidseisen voor vaste biomassa in de energieproductie.
Sinds 2021 – uitvoering en inning van de nationale CO₂-heffing voor de industrie, met als doel de jaarlijkse uitstoot van broeikasgassen in 2030 met 14,3 megaton te verminderen.
NEa in 2025
Dit jaar bestaat de NEa 20 jaar. In die tijd zijn we doorgegroeid tot een organisatie met meer dan 150 medewerkers.
Structuur
Bij de NEa werken we met 3 domeinen: Emissiehandel, Energie voor Vervoer en Serviceverlening & Organisatie. Ieder domein heeft een eigen afdelingshoofd. Samen vormen zij ons managementteam, dat dagelijks de koers van de organisatie bepaalt. Het bestuur van de NEa bestaat uit drie leden die eindverantwoordelijk zijn voor ons werk.
Het domein Emissiehandel ondersteunt de uitvoering van het Europese Emissiehandelssysteem (EU ETS) in Nederland en houdt daar toezicht op. De medewerkers van Emissiehandel:
geven voorlichting aan de circa 400 deelnemers aan het EU ETS;
verlenen vergunningen en behandelen meldingen;
beheren het Nederlandse deel van het Europese EU ETS-register;
voeren berekeningen uit voor de toewijzing van gratis emissierechten;
veilen Nederlandse emissierechten;
controleren (ter plaatse) of deelnemers hun uitstoot bepalen en rapporteren volgens een goedgekeurd monitoringsplan;
leggen sancties op als dat nodig is;
rapporteren over resultaten.
adviseren beleid over uitvoeringsconsequenties
innen en waarborgen de CO₂-heffing voor de industrie
Het domein Energie voor Vervoer ondersteunt de uitvoeringssystematiek Hernieuwbare Energie voor Vervoer (HE) in Nederland en houdt daar toezicht op. Daarnaast valt onder dit domein het toezicht op bijstook met vaste biomassa. De medewerkers van Energie voor Vervoer:
geven voorlichting aan de ongeveer 89 deelnemers aan EV;
beheren het Register Energie voor Vervoer;
controleren (ter plaatse) of deelnemers leveringen van brandstoffen en hernieuwbare energie aan de vervoersmarkt correct opgeven;
leggen sancties op als dat nodig is;
beoordelen verzoeken tot dubbeltelling van biobrandstoffen;
rapporteren over resultaten;
adviseren beleidmakers over uitvoeringsconsequenties;
ziet toe op de naleving van de duurzaamheidseisen bij het gebruik van vaste biomassa bij de productie van energie.
Het domein Serviceverlening & Organisatie ondersteunt, faciliteert en adviseert de andere domeinen en het management over onder meer financiën, ICT, planning en control, kwaliteitsmanagement, communicatie en strategische ontwikkelingen. Binnen dit domein vallen ook het secretariaat, de ondersteuning van het bestuur en managementteam en de NEa Helpdesk, waar bedrijven terechtkunnen met vragen en voor praktische ondersteuning.