Het European Union Emissions Trading System (EU ETS) is van start gegaan in 2005. Samen met Nederland nemen 29 landen hieraan deel. En met ongeveer 10.000 Europese bedrijven die samen verantwoordelijk zijn voor 45% van de CO2-uitstoot in de EU, is het EU ETS het grootste emissiehandelssysteem ter wereld.

Het EU ETS begon met zware industrie en energiebedrijven, die relatief veel CO2 uitstoten: EU ETS Stationair. Met de jaren is het EU ETS verder uitgebreid:

  • In 2012 werd de luchtvaart onderdeel van ETS.
  • Zeevaart volgde in 2024.
  • Vanaf 2028 komen ook de gebouwde omgeving, transport en overige sectoren onder een ETS te vallen: EU ETS-2. Dit systeem gaat qua werking lijken op het al bestaande ETS, maar staat er verder los van. Hoewel het principe gelijk is, kent elke sector onder het EU-ETS zo zijn bijzonderheden.

4e handelsfase 2021-2025

Op 1 januari 2021 is, na hervormingen, de 4e handelsfase ingegaan van het EU ETS. In april 2023 hebben de Europese Raad en het Europees parlement ingestemd met een herziene richtlijn voor het EU ETS. Deze herziening maakt deel uit van het Fit for 55-pakket.

Start nieuwe handelsfase 4b in 2026

In 2026 start een nieuwe handelsfase voor EU ETS die loopt tot 2030. In fase4B wijzigt een aantal regels voor bijvoorbeeld de deelnamecriteria (de ‘Annex I-criteria’), toewijzing van gratis emissierechten en de introductie van CBAM. Een deel van nieuwe regels is opgenomen in de in mei 2023 gewijzigde ETS-richtlijn.