Voor luchtvaartmaatschappijen
Het EU ETS voor de luchtvaart houdt in dat luchtvaartmaatschappijen die opereren binnen de Europese Economische Ruimte (EER) verplicht zijn om emissierechten aan te schaffen voor de CO2-uitstoot die ze genereren.
Vliegtuigexploitanten hebben verplichtingen onder het Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation (CORSIA). CORSIA is een wereldwijd initiatief van de Internationale Burgerluchtvaartorganisatie (ICAO) om de koolstofuitstoot van internationale luchtvaartmaatschappijen te verminderen en te compenseren. Vliegtuigexploitanten met een Nederlandse Air Operator Certificate (AOC) vallen onder het toezicht van de Nederlandse Emmiseautoriteit (NEa) voor CORSIA.
ReFuelEU Luchtvaart verplicht luchtvaartexploitanten die vertrekken vanaf Unieluchthavens om de hoeveelheid vliegtuigbrandstof te tanken die nodig is om de vlucht uit te voeren. De verplichting stelt dat dit voor vertrekkende vluchten 90% van de jaarlijks hoeveelheid benodigde brandstof is. Deze verplichting is ingevoerd om emissies door extra gewicht als gevolg van tankering te voorkomen.
Voor brandstofleveranciers luchtvaart
Brandstofleveranciers die luchtvaartbrandstof of waterstof voor de luchtvaart aan een Unieluchthaven leveren, vallen onder de verplichtingen van ReFuelEU Luchtvaart. Zij moeten voldoen aan een bijmengverplichting en rapportageverplichting.
