Hieronder een overzicht met vragen van online deelnemers aan de breakoutsessie Inboeken elektriciteit, tijdens de informatiebijeenkomst RED3 vervoer op 23 juni 2025. In dit overzicht zijn de vragen voorzien van antwoord.
Vragen en antwoorden
- Mag elektra worden ingeboekt zonder een inboekdienstverlener als biobrandstof via BV A wordt ingeboekt en de opgewekte electra voor uitslag vervoer via BV B en beide BV's onder dezelfde BV vallen?
- Hoe wordt er gekeken naar machtigingen bij ondernemers die meerdere locaties hebben?
- Hoe worden de EREs verdeeld tussen binnen en zeevaart die uit walstroom komen?
- Is een machtiging per EAN ansluiting of per ondernemer?
- Waarom krijgt een thuislader alleen het netgemiddelde als waarde, ook als er eigen zonnepanelen zijn?
- Hoe kan er voor thuisladers worden ingeboekt, als deze laadpunten op de meterkast zijn aangesloten en het meetpunt dus niet exclusief voor vervoer is?
- Wanneer je nu al elektriciteit inboekt naast andere EREs ben je dus niet automatisch inboekdienstverlener?
- Krijgt de ERE-E meer waarde als deze aantoonbaar is opgewerkt door een windpark?
- Moet de gelijktijdigheid van opwek door windpark en verbruik door laden worden aangetoond of zijn certificaten voldoende?
- Worden voor het verlenen van machtigingen meerdere zelfstandige vestigingen binnen een onderneming gezien als losse entiteit met eigen machtiging?
- Vallen mobiele batterijen onder mobiele machines die voor opslag worden gebruikt?
- Waarom is er voor ETS2 een onderscheid tussen ERE O en elektriciteit nodig?
- Geldt geleverde elektriciteit opgewekt door een windpark en met aantoonbare gelijktijdigheid van opwek en verbruik als 100% eigen opwek?
- Wat is het verschil tussen brandstoffen waarmee ERE-Os worden gecreëerd en Elektriciteit binnen ETS2 voor transport?
- Kunnen VvE's en andere organisaties die veel zonnepanelen op hun daken hebben liggen en per 2027 niet meer kunnen salderen nog wel verdienen door HBE/ERE-handel?