Vergunningverleningsproces

Vergunning aanvragen

Brandstofleveranciers die aan de deelnamecriteria van het ETS-2 voldoen, moeten een emissievergunning van de NEa hebben. Zonder geldige emissievergunning mag de brandstofleverancier geen brandstoffen leveren die onder het ETS-2 vallen. Onder welke voorwaarden een brandstofleverancier onder het ETS-2 valt vindt u hier. De belangrijkste taak om een emissievergunning te krijgen, is het opstellen van een monitoringsplan dat voldoet aan de wettelijke eisen zoals vastgelegd in Europese en Nederlandse wetgeving. In het monitoringsplan staat beschreven hoe u de broeikasgasemissies van de geleverde brandstoffen bepaalt. Het monitoringsplan is vastgelegd in het Emissiehandelsportaal (EHP2) van de NEa, en de toegang tot het EHP2 werkt door middel van eHerkenning. Hieronder vindt u een tijdlijn en een stappenplan voor het proces van het verkrijgen van een emissievergunning binnen het ETS-2.

Het EHP2 wordt medio 2024 opengesteld voor brandstofleveranciers. Wij raden u aan om op tijd te beginnen met (het controleren van) uw KvK-registratie en het eHerkenningsproces.

Tijdlijn vergunningverlening ETS2

Stappenplan

Stap 1: KvK-registratie

Voor eHerkenning is een geldige registratie bij de Kamer van Koophandel nodig. Zorg er dus voor dat uw bedrijf is geregistreerd bij de KvK, met de juiste B.V. en de juiste adresgegevens.

Het aanvragen of wijzigen van gegevens in het KvK-register kan binnen enkele dagen, maar kan in complexe gevallen ook veel langer duren . Voor brandstofleveranciers is het belangrijk dat de rechtspersoon in de vergunningaanvraag bij de NEa overeenkomt met de rechtspersoon die geregistreerd staat als gereglementeerde entiteit op grond van de Wet op de accijnsbelasting en/of op grond van de Wet belasting op milieugrondslag.

Stap 2: eHerkenning aanvragen

Om toegang te krijgen tot het EHP, heeft u eHerkenning met betrouwbaarheidsniveau EH3 nodig. Binnen het EHP kunt u een emissievergunning aanvragen en het monitoringsplan invullen. Voor meer informatie, zie ook onze veelgestelde vragen over eHerkenning en de website van eHerkenning zelf.

Het is onze ervaring dat de doorlooptijd van  het aanvragen en inregelen van eHerkenningerg verschilt tussen bedrijven. Als uw bedrijf al gebruik maakt van eHerkenning,  is het vrij eenvoudig om een nieuwe dienst (in dit geval EHP2) toe te voegen. De doorlooptijd is in dat geval vaak enkele dagen. Als uw bedrijf echter voor het eerst gebruik maakt van eHerkenning is de gemiddelde doorlooptijd veel langer, reken in dit geval op enkele weken. . Zie in dat laatste geval het stappenplan op de website van eHerkenning. We raden u daarom aan om op tijd te beginnen. U heeft namelijk eHerkenning nodig om uw vergunningaanvraag op te starten.

Stap 3: Inloggen bij het emissiehandelsportaal (EHP) en monitoringsplan (MP) invullen

Als eHerkenning geregeld is voor het EHP, kunt u direct inloggen in het EHP. In het EHP kunt u vervolgens uw monitoringsplan invullen en uw vergunningaanvraag indienen. Informatie op hoofdlijnen over het monitoringsplan vindt u hier. In 2024 volgt meer informatie over het invullen van het monitoringsplan in het EHP. Het monitoringsplan is het hoofdbestanddeel van uw vergunningaanvraag.

De NEa adviseert om tijdig een emissievergunning aan te vragen: minimaal 4 maanden voordat deze in werking moet treden. Als u bijvoorbeeld op 1 augustus 2024 uw aanvraag indient, heeft de NEa voldoende tijd voor een inhoudelijke beoordeling. Na de beoordeling stellen we u vragen als uw vergunningaanvraag onduidelijk is. Hoe lang dit vraag-en-antwoordproces precies duurt, hangt sterk af van de kwaliteit en complexiteit van het door u ingediende monitoringsplan. De vergunningsprocedure kan in sommige gevallen langer duren dan 4 maanden.