Uitvoeringstoets Wetswijziging Belastingplan 2025 tariefverhoging schijvenstelsel CO2-heffing
Op 2 juli 2024 ontving het bestuur van de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa) het verzoek om de concept-wetswijziging Belastingplan 2025 voor de invoering van een schijvenstelsel van de CO2-heffing industrie en een verhoogd tarief te toetsen op handhaafbaarheid, uitvoerbaarheid en fraudebestendigheid.
Conclusie
Het bestuur van de NEa acht de voorliggende wetswijziging technisch uitvoerbaar. Wel vraagt de NEa meer duidelijkheid te geven hoe de zgn. carry-back regeling onder het schijvenstelsel moet worden toegepast.
Hoewel de wetswijziging technisch uitvoerbaar is, merkt het bestuur op dat het introduceren van gedifferentieerde tarieven in een marktsysteem - zoals ook de CO2-heffing in samenhang met dispensatierechten is opgebouwd - afbreuk doet aan één van de belangrijkste pijlers van het emissiehandelssysteem (ETS), namelijk dat de (markt)prijs van een ton CO2 voor iedere deelnemer gelijk is (gelijke prijsdruk voor CO2-reductie; als effect van vraag en aanbod). Met het schijvenstelsel ontstaat immers een gedifferentieerd tarief.
Daarnaast wijst de wetstoelichting er terecht op dat deze tariefdifferentiatie kan leiden tot ongewenst gedrag, zoals bedrijven die hun vergunning proberen te splitsen in meerdere afzonderlijke vergunningen. Ook nu proeft de NEa al dat sommige bedrijven door opdeling lastendruk willen ontlopen. Als door de voorgestelde maatregel een versterkte splitsingsbehoefte ontstaat, kan dit bijdragen aan ongewenste uitvoeringsdruk.
De NEa vraagt zich daarnaast af of het aanpassen van het systeem van CO2-heffing de juiste oplossing is voor negatieve effecten die ontstaan bij bedrijven die niet goed kunnen aansluiten bij het generieke subsidie-instrumentarium of die beperkt handelingsperspectief tot
verduurzaming hebben.