Het nieuwe emissiehandelssysteem EU ETS-2 geldt voor de CO2-emissies van alle brandstoffen die geleverd worden aan de gebouwde omgeving, wegvervoer en overige sectoren. Om dit te bereiken, zijn brandstofleveranciers verantwoordelijk voor de uitstoot die ontstaat bij het verbruik van de geleverde brandstoffen. Dat betekent dat zij de emissies, die deze brandstoffen vertegenwoordigen, moeten monitoren en daarvoor een CO2-prijs gaan betalen.
Hoewel het EU ETS-2 in 2027 van start gaat, beginnen in 2025 al de eerste verplichtingen om CO2-emissies te monitoren.
Aanleiding EU ETS-2
Met het EU ETS-2 wil de Europese Commissie de fossiele CO2-uitstoot terugdringen van de gebouwde omgeving, het vervoer en andere sectoren. Deze sectoren zijn verantwoordelijk voor veel uitstoot, maar vallen buiten de regelgeving van het bestaande EU ETS Stationair. Het EU ETS-2 maakt uitstoot van fossiele brandstoffen duurder door een CO2-prijs in te voeren voor het verbruik van deze geleverde brandstoffen aan deze sectoren.
Hoe werkt het?
Vanaf 2027 zijn brandstofleveranciers verplicht om deel te nemen aan het EU ETS-2. Jaarlijks moeten zij emissie uitstoot opgeven en daarvoor ETS-2 emissierechten inleveren in het EU ETS 2-register. Het EU ETS-2 heeft zijn eigen type emissierechten die alleen binnen het EU ETS-2 kunnen worden gebruikt of verhandeld. Er worden geen gratis emissierechten toegekend zoals binnen EU ETS Stationair wel gebruikelijk is.
Deelnemende bedrijven
EU ETS-2 is gericht op bedrijven die brandstoffen leveren die bestemd zijn voor eindgebruik binnen de gebouwde omgeving, wegvervoer en overige sectoren. Bij deelnamecriteria staat een uitgebreid overzicht van de voorwaarden.
Voorbereidende verplichtingen in 2025
Om emissierechten te kunnen verhandelen in het EU ETS 2-register heeft de brandstofleverancier een EU ETS-2 vergunning nodig.
Om deze vergunning te krijgen, moet de brandstofleverancier:
• een contactpersoon registreren,
• een monitoringsplan opstellen waarin staat hoe de emissies van de geleverde brandstof(fen) wordt bepaald, en
• een emissieverslag opstellen, waarin de uitgestoten emissies van het voorgaande jaar zijn opgenomen.
Op basis van het monitoringsplan neemt de NEa een besluit over de ETS-2 vergunning. Bedrijven kunnen de vergunningsaanvraag indienen bij de NEa via het emissiehandelsportaal (EHP2). De opgegeven emissies uit het eerste jaarverslag – het Historisch Emissieverslag – vormen de basis voor het emissierechten systeem EU ETS-2. Dit wordt ook wel de cap genoemd. Het emissieverslag is een jaarlijks terugkerende verplichting eind april. Op basis van deze rapportage worden eind mei emissierechten in het EU ETS-2 register ingediend en afgerekend.
Vooruitblik 2026
In 2026 bedrijven verantwoordelijk voor:
- het tijdig indienen ven een emissieverslag dat is goedgekeurd door een verificateur (meer informatie volgt in november 2025)
- het aanvragen van een rekening in het EU ETS-2 register (meer informatie volgt medio 2026)