CBAM is een nieuw klimaatinstrument van de Europese Commissie. CBAM staat voor ‘Carbon Border Adjustment Mechanism’, of mechanisme voor koolstofcorrectie aan de Europese grens.
Aanleiding CBAM
Het CBAM-mechanisme houdt in dat importeurs die CBAM-goederen invoeren naar de Europese Unie (EU), moeten betalen voor de CO2-uitstoot die is vrijgekomen bij de productie van die goederen. CBAM moet zo voorkomen dat er ‘koolstoflekkage’ plaatsvindt, ofwel het verplaatsen van productie binnen de EU naar landen waar bedrijven niet hoeven te betalen voor hun CO2-uitstoot. Dat is nodig omdat veel Europese producenten te maken hebben met strenge regels over hun CO2-uitstoot, en/of moeten betalen voor hun CO2-uitstoot.
Deze koolstoflekkage is slecht voor de Europese economie, maar ook slecht voor het klimaat omdat er dan per saldo wereldwijd meer CO2 wordt uitgestoten. CBAM moet dus zorgen voor een gelijk speelveld tussen bedrijven binnen en buiten de EU.
CBAM is in werking getreden op 1 oktober 2023 met een overgangsperiode tot 31 december 2025. In deze overgangsperiode geldt alleen een rapportageverplichting. Per 1 januari 2026 gaat de definitieve periode van CBAM in. Vanaf die datum gelden er meer verplichtingen: wie vanaf 2026 CBAM-goederen wil invoeren naar de EU moet vooraf een toelating aanvragen en een prijs betalen voor de CO2-uitstoot.
In Nederland is de NEa samen met de Douane verantwoordelijk voor de uitvoering van CBAM.
Hoe werkt CBAM?
Binnen CBAM gelden een aantal regels. De belangrijkste vindt u hieronder:
Beeld: © NEa