Op deze webpagina's leest u actuele informatie over de implementatie van de herziene Europese richtlijn RED3 in de Nederlandse wet- en regelgeving Energie voor Vervoer. De aangepaste wet- en regelgeving treedt vanaf 2026 in werking.

Omdat het proces van wet- en regelgeving nog loopt, is de informatie op deze pagina niet definitief. Dit betekent dat de regelgeving die straks inwerking treedt kan afwijken van de informatie op deze pagina’s. De huidige webpagina's zijn gebaseerd op de informatie zoals die bij de NEa bekend is. De NEa probeert deze informatie zo actueel mogelijk te houden.

Herziene Europese Richtlijn hernieuwbare energie (RED3)

Met de vernieuwing van de richtlijn hernieuwbare energie (renewable energy directive, RED3) verhoogt de Europese Unie (EU) de doelstellingen voor hernieuwbare energie. Het EU-brede doel voor hernieuwbare energie groeit tot 42,5% in 2030.

Specifiek voor vervoer stijgt de ambitie tot 29% hernieuwbare energie (of 14,5% keten-emissiereductie) in 2030. De verplichting geldt voor het leveren van brandstof aan verschillende typen vervoer. Daarnaast introduceert de RED3 voor het eerst een vervoersdoel in ketenemissie-reductie en niet alleen in hernieuwbare energie. Voor vervoer zijn er ook een (sub)doelstellingen voor de inzet van hernieuwbare waterstof en daarvan afgeleide brandstoffen (RFNBO’s).

Belangrijkste wijzigingen door implementatie RED3 vervoer

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt aan de omzetting van de RED3 in Nederlandse wet- en regelgeving. Dit betekent dat het HBE-systeem zal veranderen. Hieronder staan een aantal belangrijke voorgenomen wijzigingen die voorzien zijn vanaf januari 2026.