Uitvoeringstoets Regeling handel in emissierechten
Op 10 oktober 2023 ontving het bestuur van de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa) van u het verzoek om de conceptwijziging van de Regeling handel in emissierechten ter implementatie van de herziene ETS-richtlijn uiterlijk 21 november 2023 te toetsen op handhaafbaarheid, uitvoerbaarheid en fraudebestendigheid.
ETS voor stationaire installaties
De conclusie uit de HUF-toets betreffende het EU ETS voor stationaire installaties is dat de conceptwijzigingen goed uitvoerbaar zijn na implementatie van onze adviezen. Ook beveelt de NEa sterk aan om de bepalingen ten aanzien van de conditionaliteit voor energiebesparing en de aanvraag voor kosteloze toewijzing te redigeren in lijn met de advisering.
ETS voor luchtvaart
De conclusie uit de HUF-toets betreffende het EU ETS voor luchtvaart is dat de conceptwijzigingen slecht uitvoerbaar zijn voor wat betreft de bepalingen ten aanzien van het gebruik van biobrandstoffen en in aanmerking komende vliegtuigbrandstoffen door vliegtuigexploitanten. Onduidelijk is hoe moet worden aangetoond dat de biobrandstoffen en de in aanmerking komende vliegtuigbrandstoffen voldoen aan de REDil-eisen. Het (kunnen) aantonen van duurzaamheid van hernieuwbare energie is binnen luchtvaart van groot belang en het is op dit moment erg urgent dat dit goed geregeld wordt. Op grond van de MRV moeten vliegtuigexploitanten al de duurzaamheid kunnen aantonen.
Daarnaast zijn de overige bepalingen ten aanzien van de implementatie van CORSIA uitvoerbaar, maar kennen aandachtspunten.
ETS2: gebouwde omgeving, wegvervoer en overige sectoren
De conclusie uit de HUF-toets betreffende het ETS-2 voor de gebouwde omgeving, wegvervoer en overige sectoren is dat de conceptwijzigingen uitvoerbaar zijn, maar wel aandachtspunten kennen.
Er is niets geregeld ten aanzien van het gebruik van duurzame hernieuwbare energie of GvO's in het ETS-2. Op dit punt is de Regeling dus niet uitvoerbaar. De zogenaamde A-B-C afhaaltransacties zijn hierbij een extra aandachtspunt. De gereglementeerde entiteit met de verplichting beschikt dan niet over de duurzaamheidsinformatie, waardoor geleverde hernieuwbare energie niet binnen ETS-2 kan worden benut. Mogelijk is dit een onderwerp voor een latere aanpassing van de Regeling (in ieder geval vóór 2027 - het eerste jaar waarover emissierechten moeten worden ingeleverd).
ETS maritiem vervoer
De conclusie uit de HUF-toets betreffende het EU-ETS Maritiem vervoer deel is dat veel van devoorgestelde artikelen juridische tekortkomingen vertonen en daardoor niet uitvoerbaar zijn. Het valt ons op dat het departement met name voor maritiem vervoer zich onvoldoende bewust is van de MRV-Zeevaart en onderliggende Europese regelgeving zoals vastgelegd in gedelegeerde en implementatieverordeningen. We vragen hier dan ook nogmaals aandacht voor.
Verder ziet de NEa overlapping in het toezicht tussen ILT en NEa door de herziening van artikel 16e van de Regeling voorkoming verontreiniging door schepen.
Tot slot ziet de NEa uitvoeringsproblemen ten aanzien van het aantonen van duurzaamheid van hernieuwbare energie en ontbreekt er een verplichting voor maatschappijen om contactgegevens van de directie kenbaar te maken aan de NEa.