Hoe moeten leveringen van SAF uit 2025 in het REV worden ingevoerd zodat parallel claimen door luchtvaarmaatschappijen onder het EU ETS mogelijk is?
Dit onderwerp gaat over een tijdelijke oplossing die het mogelijk maakt dat één batch SAF door zowel een brandstofleverancier in het Register Energie Vervoer (REV) geclaimd kan worden voor de verplichting Energie voor Vervoer, als ook door de betreffende luchtvaartmaatschappij geclaimd kan worden in het EU ETS.
Door deze tijdelijke oplossing kan één bewijs van duurzaamheid (PoS) door beide partijen gebruikt worden.
Zoals gebruikelijk kan de inboeker kerosine invoeren in het register, met vermelding van het nummer van het bewijs van duurzaamheid. Om de koppeling tussen de levering van de brandstofleverancier aan de desbetreffende luchtvaartmaatschappij te maken, moet de inboeker vervolgens invoeren wie de ontvanger van de batch brandstof is en wat het bijbehorende unieke referentienummer op de factuur of het unieke product transfer document nummer is. Hierna dient de brandstofleverancier aan te vinken dat er toestemming gegeven wordt om de gegevens te delen met de EU ETS verificateurs en toezichthouders.

Het is uiteraard niet verplicht om gebruik te maken van deze optie. Er kan ook ‘niet van toepassing’ worden ingevuld bij de vraag aan wie de brandstof geleverd is. Dan kan het veld voor aanvullende informatie leeg gelaten worden en wordt de toestemmingsvraag niet getoond.
Indien er niet expliciet toestemming wordt gegeven dan kan deze batch niet door de luchtvaartmaatschappij onder EU-ETS geclaimd worden.
Dit is een tijdelijke oplossing voor leveringen van luchtvaartbrandstoffen gedaan in 2025. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is momenteel bezig met een wet- en regelgeving wijziging waardoor het inboeken van luchtvaartbrandstof voor HBE’s vanaf 2026 niet meer mogelijk is in de systematiek energie vervoer.