Parallel claimen zeevaart 2025
Parallel claimen betekent dat een levering duurzame biobrandstof aan zeevaart voor zowel hernieuwbare brandstofeenheden (door brandstofleveranciers), als voor de rapportage van een ‘nul-emissie’ onder het emissiehandelsysteem ETS-zeevaart en als biobrandstof onder FuelEU Maritime (door de scheepvaartmaatschappijen) ingezet kan worden. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) heeft eind 2024 besloten om 'parallel claimen' binnen de zeevaart mogelijk te maken.
Wat moet een inboeker doen
Hieronder ziet u wat u als inboeker moet doen, als u in wilt gaan op het verzoek van de scheepvaartmaatschappij. De bedoeling is dat uiteindelijk de Uniedatabank parallelle claims gaat faciliteren. Maar nu die nog niet voldoende functioneert, geldt de hieronder beschreven tijdelijke aanpak.
Alleen met deze aanpak kan voor 2025 gebruik worden gemaakt van de mogelijkheid tot parallel claimen. Als deze aanpak niet wordt gevolgd, de gegevens onjuist zijn of een deel van de gegevens ontbreekt, dan kunnen de NEa en de verificateur niet controleren of de door de scheepvaartmaatschappij in zijn ETS-emissieverslag of FuelEU Maritime rapportage de opgevoerde biobrandstoffen voldoen aan de gestelde criteria. Daarmee loopt uw klant het risico dat hij alsnog emissierechten moet inleveren voor de betreffende brandstoffen of deze niet kan inzetten als brandstof met een lagere broeikasgasintensiteit.
1. U boekt grotendeels op de normale manier uw leveringen van vloeibare biobrandstof aan de zeevaart in.
Omdat de er bij de inboeking aanvullende gegevens moeten worden opgegeven waaruit de leveringen aan een specifiek schip blijken (zie hieronder), is het bij parallelle claims niet mogelijk om ‘bulkinboekingen’ te doen. Hiermee bedoelen we dat het niet mogelijk is om leveringen aan meerdere schepen of leveringen over een langere periode gezamenlijk in één inboeking op te nemen. Er moet per levering aan een individueel schip een inboeking plaatsvinden.
2. Bij het inboeken klikt u het selectievakje met de tekst "Deze inboeking gebruiken voor een nul-emissie claim door een zeevaartmaatschappij in het ETS Zeevaart en/of voor inzet onder FuelEU Maritime. Hiermee geeft u de NEa toestemming de gegevens van deze inboeking te delen met ETS & FuelEU Maritime verificateurs." aan. Vervolgens wordt u om de volgende aanvullende gegevens gevraagd:
- Het nummer van de Proof of Compliance, die u als brandstofleverancier heeft verstrekt aan de scheepvaartmaatschappij
- Het nummer van de Bunker Delivery Note (BDN)
- Het IMO-nummer van het beleverde schip
- De naam van het beleverde schip
3. Met het gebruiken van een inboeking voor een parallelle claim geeft u de NEa toestemming om de gegevens van deze inboekingen te delen met ETS & FuelEU-verificateurs.